לאחרונה החליט הרגולטור המרכזי במשק הישראלי שהוא בנק ישראל להעלות את ריבית הפריים וזאת לאחר שהייתה כבר עלייה בשיעור הריבית לפני כמה חודשים. לעליית ריבית הפריים יש השלכות רוחביות ומשמעותיות על כל מה שקורה בענף הנדל”ן בישראל ורבים מתושבי המדינה מרגישים בכל חודש את ההשפעות של מהלך כלכלי זה.

החלטת בנק ישראל

בפעם השנייה השנה החליט בנק ישראל לבצע מהלך של עליית ריבית הפריים וזאת במטרה להוריד את האינפלציה שקיימת לאחרונה בישראל. לאורך כל השנים האחרונות שמרה ישראל על יציבות כלכלית ולא הייתה בה אינפלציה, אך בשנים האחרונות לאור ההשפעה של מגפת הקורונה, של התנודתיות בשערי המטבע בכל העולם והעלייה המטאורית במחירי הנדל”ן, בנק ישראל החליט שהדרך למיתון הסחרחרת הקיימת במשק היא על ידי העלאת ריבית הפריים.

קנייה של דירה למגורים

משפחות רבות אשר רצו לממש את חלום הדירה, רכשו בשנים האחרונות דירות קטנות או דירות גדולות על פי הצורך שלהן. רובן השקיעו במהלך זה את כל ההון העצמי שהיה להן ובנוסף לכך לקחו משכנתא בחלוקה למסלולים השונים. לאור עליית ריבית הפריים נוצר מצב שבו כמעט כל מסלולי המשכנתא התייקרו, גם הריבית הצמודה וגם הפריים. נתון זה מעלה באופן משמעותי את החוב הכללי של כל משפחה עבור החזר משכנתא והם מרגישים את זה בכל חודש, כיוון שהתשלום החודשי עלה באופן משמעותי.

על פי הסכומים הממוצעים של היקפי המשכנתאות שלקחו הישראלים, גובה התשלום החודשי עלה בממוצע בסביבות 200 ₪ לחודש וכשחושבים על כך באופן מצטבר, מדובר בסכום מהותי בכל שנה. בשל מהלך זה, ישראלים רבים נרתעו מלקיחת משכנתאות ולכן הדבר יצר ירידה בלקיחת המשכנתאות בחודשים האחרונים וירידה בכמות הדירות שנמכרו בחודשים הללו.

המשקיעים בתחום הנדל”ן

לאורך כל השנים ובמיוחד בשנים האחרונות הנדל”ן נחשב לענף יציב שמעלה את ערכו ולכן בעלי הון רבים העדיפו לקנות נדלן להשקעה כדי ליהנות הן מהעלייה הצפויה בערכו של הנכס והן מהעובדה שתהיה לבעל הנכס הכנסה פאסיבית. התוצאות בפועל עלו על כל הציפיות ורק בשנת 2021 ערך הנדל”ן בישראל עלה בשיעור חד של % 18. מי שיש לו נכס להשקעה הרוויח בגדול כיוון ששווי ההון האישי שלו גדול באופן משמעותי.

לעומת זאת מי שרוצה לרכוש דירה, החלום הזה הולך ומתרחק ממנו כיוון שהעלויות הן חסרות פרופורציה מול האפשרויות של המשפחות הצעירות לעמוד בהוצאות השוטפות לאור יוקר המחיה וגם בהוצאות של המשכנתא.

חיים בשכירות

לאור המצב הכלכלי והחשש שלא לעמוד בהחזרי המשכנתא, רבים מעדיפים להמשיך לגור בשכירות. לכן הם מחפשים דירות להשכרה בעכו כיוון שבאופן יחסי גובה שכר הדירה שלה הוא ריאלי ולכן המשפחות מסוגלות לממן את העלויות החודשיות האלו.